Mikxmaks blogg

Perspektiv från 1:a våningen

Negerbollar?

By the way – what do you call those?

När jag växte upp hette chokladbollar ”negerbollar”. Men eftersom ordet neger har sitt ursprung i slavsammanhang och använts för att beteckna människor med mörk hudfärg som en särskild underlägsen ras, så har många känt sig kränkta av ordet. I 2003  infördes en lag som förbjöd diskriminering på grund av bl.a. etnisk tillhörighet, vilket gör att chokladbollar inte får marknadsföras som negerbollar.

I början hade jag svårt att vänja mig vid namnbytet. Jag har visserligen aldrig varit fanatisk förtalare av att ”det heter negerbollar”, som jag hört från flera andra.

Idag upptäckte jag till min glädje att jag tycker chokladbollar klingar alldeles utmärkt, varemot negerbollar känns märkligt. I chokladbollar finns det choklad, i kokosbollar finns det kokos, men varför skulle det heta negerbollar? Det finns förhoppningsvis inget människokött i dem. Alltså måste det vara för att de är bruna. Men i så fall kunde de ju lika gärna heta brunbollar eller skitbollar. ”Mm vad gott – ta en brunboll till!”

Lämna en kommentar

Information

Detta inlägg publicerades den 11 november 2010 av in Personligt, Politiskt.

Kategorier

Blog Stats

  • 16 783 hits